اوسمار در قائمشهر به یاد قهرمانی اظهارنظرهای متفاوت ویسی در مورد سرمربی لیگ برتری عدم رضایت ترابی از پست بازی در پرسپولیس سمیعی سرپرست استقلال است یا مدیراجرایی؟ نتیجه و ویدیو خلاصه بازی رم و یوونتوس| تساوی بی‌حاصل آلگری و دروسی نتیجه و ویدئوی خلاصه بازی لیورپول و تاتنهام| آتش‌بازی کلوپ در آنفیلد تاریخ و ساعت بازی استقلال و ذوب آهن در لیگ برتر فوتبال | ذوبِ آهن، ماموریت جدید نکونام اظهارات عضو سابق هیات مدیره استقلال علیه سمیعی ماندن نکونام در استقلال قطعی نیست خطیر مسئول صدور یا لغو مجوز حرفه‌ای استقلال| جلسه بازیکنان درباره آپشن قراردادها نتیجه و ویدیو خلاصه بازی چلسی و وستهم در لیگ انگلیس | جشنواره گل آبی‌های لندن در استمفورد بریج پخش زنده بازی لیورپول و تاتنهام در لیگ انگلیس (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین ترکیب احتمالی پرسپولیس برابر نساجی | همه هستند جز عالیشاه واکنش ویسی به جریمه ۲ میلیارد تومانی‌اش نکونام: هر طور دلم بخواهد بازی می‌کنم اوسمار در پرسپولیس اقتدار ندارد سنگین‌ترین جریمه تاریخ برای سرمربی فولاد | ویسی ۲ میلیارد جریمه شد تلاش درویش برای ماندن در پرسپولیس قهرمانی تیم ملی والیبال ساحلی ایران در قهرمانی آسیا ناراحتی عالیشاه از صحبت‌های درویش
سرخط خبرها
علم و ورزش

چرا قرص‌های چربی‌سوز برای ورزشکاران خطرناک است؟

  • کد خبر: ۱۶۶۴۰
  • ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۰
چرا قرص‌های چربی‌سوز برای ورزشکاران خطرناک است؟
برخی ورزشکاران برای رسیدن به وزن مناسب و مطلوب، اقدام به مصرف قرص‌های چربی‌سوز می‌کنند. مواد اصلی و مؤثر قرص‌های چربی‌سوز، بیشتر شامل کافئین و افدرین است. مصرف این قرص‌ها گاهی دارای عوراض جانبی و حتی خطر مرگ است. به‌همین‌خاطر از مصرف بی‌رویه و خودسرانه آن‌ها باید جدا خودداری کرد.
 
قرص‌های چربی‌سوز از ۳ طریق بر بدن اثر می‌گذارند، بلاک‌کردن یا جذب‌نشدن چربی توسط بدن روشی است که در برخی از این قرص‌های چربی‌سوز به کار برده شده است. این نوع از قرص‌ها باعث می‌شود وقتی شما غذایتان را میل می‌کنید، چربی در روده جذب نشده و تجزیه شود. به ۲ دلیل این عمل چربی‌سوز‌ها برای بدن شما بسیار مضر است.
 
برخی ویتامین‌های اصلی موردنیاز بدن مانند، A D، E و K محلول در چربی هستند، پس قرص‌های چربی‌سوز مانع از جذب این ویتامین‌های حیاتی در بدن شده و باعث می‌شوند در طولانی‌مدت فرد دچار سوء‌تغذیه و دیگرعوارض مصرف ناکافی ویتامین‌های اصلی شود. همچنین افزایش ابتلا به سرماخوردگی و سایر بیماری‌ها با کمبود ویتامین E که نقش آنتی‌اکسیدانی دارد، بیشتر می‌شود. به‌دلیل جذب‌نشدن چربی توسط روده، دفع آن افزایش پیدا می‌کند که ممکن است منجر به درد در ناحیه شکم و اسهال چرب شود و در طولانی‌مدت مشکلات روده و معده‌ای جبران‌ناپذیری برای فرد به وجود بیاورد. اثر دوم این قرص‌ها، توقف اشتهاست. این عمل قرص‌های چربی‌سوز با دست‌کاری در سطح هورمون‌های کنترل‌کننده اشتها در مغز انجام می‌شود و باعث احساس سیری می‌شوند. این قرص‌ها شبیه به آمفتامین‌ها عمل می‌کنند و در نتیجه باعث می‌شوند که سیگنال‌های گشنگی به مغز ارسال نشود. عوارض جانبی توقف اشتها در قرص‌های چربی‌سوز در بین افراد، متفاوت است.
 
به‌علت تأثیر قرص‌های چربی بر هورمون اپی‌نفرین و سروتونین، مشکلاتی مانند پرخاشگری، افسردگی، گیجی، اضصراب، افزایش ضربان قلب، بی‌خوابی، افزایش فشار خون و تعریق زیاد می‌شود و اگر در طولانی‌مدت مصرف شود، ممکن است فرد ورزشکار دچار حمله قلبی، مشکلات عصبی و فراموشی شود.
 
سومین روش اثرگذاری این قرص‌ها، افزایش متابولیسم است. برخی قرص‌های چربی‌سوز دارای مقدار شایان توجهی کافئین و افدرین هستند. این ۲ ماده باعث افزایش دمای مرکزی بدن می‌شوند و متابولیسم را افزایش می‌دهند. اما مشکل قرص‌های چربی‌سوز این است که دوز کافئین و افدرین استفاده‌شده در آن‌ها بسیار بیشتر از مقدار توصیه‌شده است. این ماده می‌تواند چربی‌سوز طبیعی باشد، اما اگر مقدار مصرفی کافئین افزایش یابد، ممکن است منجر به پرخاشگری، سردرد خفیف، افزایش ضربان قلب و اضطراب شود و در طولانی‌مدت برای سلامتی افرد بسیار مضر باشد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->